MADRASAH STRATEGY IN IMPROVING NUMBER OF STUDENTS (Study at MAN 4 Pandeglang)
DOI:
https://doi.org/10.51499/cp.v8i1.630Abstract Madrasas are educational institutions that have an important role in providing religious and moral education to students. One of the main challenges faced by madrasas is increasing the number of students. This research aims to identify strategies that can be used by madrasas to increase the number of students. This research uses qualitative research methods by conducting interviews and observations of several madrasas as research samples. The research results show that there are several strategies that can be used by madrasas to increase the number of students, including; Improving the Quality of Education, Marketing and Promotion, Collaboration with the Community, Extracurricular Programs, Scholarships and Financial Assistance By implementing these strategies, madrasas can increase the number of their students, so that they can be more effective in providing religious and moral education to the younger generation. Further research can be conducted to measure the effectiveness of each of these strategies in increasing the number of madrasah students.
Downloads
References
Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah di Indonesia. Jurnal Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 5(1), 51–58.
Asriani Nurul Afifah, Strategi Promosi Sekolah Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Harun Al-Rasyid Bontonompo Kabupaten Gowa, Uin Alauddin Makassar, 2022
Dewi Utami, Strategi Sekolah Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah Mathlaul Anwar Bogor, Institut Agama Islam Az-Zaytun Indonesia: Scientific Creativity Journal (Sscj) Vol.1, No.1 Januari 2023
Evindence, P., & Evidence, P. (2023). 1) , 1) 1. 5(1), 60–69.
Habbah, E. S. M., Husna, E. N., Yantoro, Y., & ... (2023). Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Yang Efektif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Holistika: Jurnal Ilmiah …, 85. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/view/16719%0Ahttps://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/download/16719/8715
Handiyati, T. (2023). Peran Pembelajaran Berbasis Lingkungan Dalam Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Di MI Cimahi Peuntas Kabupaten Sukabumi. 1(4).
Hasriadi, H. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136–151. https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/161
Juhri, J., & Suhardi, M. (2022). Evaluasi Program Peningkatan Kualifikasi Akademik Guru Melalui Pelatihan Guru Dalam Jabatan. Jurnal Pendidikan Kreatif, 3(1), 29–37. https://doi.org/10.24252/jpk.v3i1.31879
Jurnal, A. (2023). MENJALIN KERJASAMA DALAM PENDIDIKAN ISLAM. 13(Juni), 11–21.
Kaharuddin. (2021). Equilibrium?: Jurnal Pendidikan Kualitatif?: Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi. Jurnal Pendidikan, IX(1), 1–8. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium
Kamra, Y. (2019). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Upaya Mengembangkan Lingkungan Pendidikan yang Religius Di SMP N 13 Kota Bengkulu. Al-Bahtsu, 4(2), 158–165.
Kualitas, T., Siswa, B., Sekolah, D., Bintang, J., & Indonesia, P. (2023). Strategi Pelaksanaan Evaluasi Program Pendidikan. 1(2).
Mokodompit, M. R. (2021). Kemitraan orang tua dan guru dalam penanaman minat belajar siswa di smp negeri i batudaa kabupaten gorontalo. Annizom, 68–77. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/annizom/article/view/4583
Muammar, M. (2019). Problematika Penerimaan Peserta Didik Baru (Ppdb) Dengan Sistem Zonasi Di Sekolah Dasar (Sd) Kota Mataram. El Midad, 11(1), 41–60. https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i1.1904
Ningsih, I., . A., & . H. (2022). Strategi Manajemen Humas dalam Meningkatkan Citra Sekolah Di SMPN 1 Tellu Siattinge. Jurnal Mappesona, 5(1), 11–21. https://doi.org/10.30863/mappesona.v5i1.2495
Nur Afifah Maulidah, Diaman, & Nanang Kosim. (2022). Hakekat dan Misi Pendidikan Madrasah di Indonesia. Jurnal Kolaboratif Sains, 5(11), 772–779. https://doi.org/10.56338/jks.v5i11.2977
Nurmadiah, N. (2016). Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Al-Afkar?: Jurnal Keislaman & Peradaban, 2(2), 188–199. https://doi.org/10.28944/afkar.v2i2.93
Pesantren, K. A. (2015). Nurhasnawati – Pendidikan Madrasah dan Prosfeknya dalam Pendidikan Nasional. …?: Jurnal Kependidikan Islam, 14, 85–98. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/potensia/article/view/1243
Prasetyo, A. R., & Hamami, T. (2020). Prinsip-prinsip dalam Pengembangan Kurikulum. Palapa, 8(1), 42–55. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.692
Pribadi, G. (2020). Service Quality Sebagai Pengukuran Kepuasan Siswa dan Orang Tua/Wali Murid SMP Muhammadiyah 1 Gombong. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, 11(1), 22–28. https://doi.org/10.36982/jiegmk.v11i1.1057
Qonita, M., Artati, K. B., Musyarofah, A., Wahyuni, F., & Tjalla, A. (2022). Pentingnya Layanan Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar Terhadap Perkembangan Peserta Didik. Guidance, 19(02), 106–120. https://doi.org/10.34005/guidance.v19i02.2211
SOLEH, A. (2020). MANAJEMEN STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM MEMPROMOSIKAN MADRASAH TSANAWIYAH KHOLID BIN WALID DUKUHMENCEK SUKORAMBI JEMBER. In Skripsi. https://ftik.iain-tulungagung.ac.id/fileberita/files/jadwal_Ujian_Skripsi_20_Juli_2016.pdf
Universitas, P., Negeri, I., & Palu, D. (2023). Strategi kepala madrasah dalam meningkatkan jumlah peserta didik baru di mts alkhairaat ampibabo kabupaten parigi moutong. 0, 97–102.
Wahyudi, A. (2022). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ips. JESS: Jurnal Education Social Science, 2(1), 51–61.
Wasiya, Karunia, S., Agustina, R. W., & Nur Lora Sirikit. (2021). Pengelolaan sarana dan prasarana dalam meningkatkan mutu pendidikan di SDN 1 Panembahan. Prosiding Dan Web Seminar (Webinar)“Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0”,Society 5.0”, 3(1), 295–300.
Yahya, I., Hidayat, N., & Mentari, E. G. (2023). Pengaruh Guru Bimbingan Konseling Dalam Pembinaan Akhlak Siswa MTs Al-Ikhlas Gunung Rejo Pesawaran Tahun Pelajaran 2021 / 2022. Susmita 2019.
Yulia Pramesta, S. (2023). Pengalokasian Beasiswa Pendidikan Guna Meningkatkan Prestasi Siswa Di SMA Antartika Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(2), 1135–2962. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i2.1044
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iwan Setiawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT NOTICE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.