TEACHER CREATIVITY IN INCREASING LEARNING MOTIVATION

Authors

  • Omah Mukarromah STKIP Syekh Manshur

DOI:

https://doi.org/10.51499/cp.v7i1.394

Keywords:

teacher creativity, learning motivation

Abstract

This study aims to describe the description of teacher creativity and solutions to foster teacher creativity in increasing learning motivation at SDN Drangong 1, Takakan District, Serang City, Banten Province. The approach used is a qualitative approach with descriptive methods. Data obtained from direct observation and analysis of reading materials or theories. Data were analyzed descriptively. The results of the study show that: (1) the creativity of teachers in developing methods, media and presentation of material, learning techniques at SDN Drangong 1 are not maximized; (2) the right form of teacher creativity can be carried out at SDN Drangong 1 namely developing the use of varied methods, appropriate media, presenting contextual material, giving praise and appreciating student work including creating creativity by learning through peers through visits between classes to find ideas just solving problems in class. The conclusion of the research is that developing creativity really helps teachers create a conducive academic environment in the learning process. High creativity for a teacher is necessary so that creativity is fully developed in all subjects. In the end students are motivated to learn. In fact, learning problems will continue and never stop, for this reason, teacher creativity continues to be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2016). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4 (1).

Agung, A. (2010). Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru. Jakarta: Bestari Buana Murni.

Anwar, M. (2018). Mejadi Guru Profesional. Jakarta: Prendamedia Group

Darmagi. (2019). Membaca Yuk, Strategi Menumbuhkan Minat Baca pada Anak Sejak Usia Dini. Jakarta: Guepedia Publisher.

Djamarah, S.B. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Fitriach, N.W. (2020). Pemodelan Pembelajaran IPA dengan Teknik Two Stay Two Stray. Tangerang Selatan: Indocamp.

Harisuddin, M.I. (2019). Secuil Esensi, Berpikir Kreatif & Motivasi Belajar Siswa. Bandung: Panca Terra Firma.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Julia. (2018). Gaya Petikan Kecapi Tembang: Seputar Biografi Seniman Tembang Sunda. Sumedang: UPI Sumedang Press.

Joenaidy, A.M. (2019). Konsep dan Strategi Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Yogyakarta: Laksana.

Johnson, E. B. (2014). Contextual Teaching and Learning. Bandung: Kaifa.

Khomaeny, E.F.W., & Hamzah, N. (2019). Metode-metode Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jawa Barat: Eu Publisher.

Kurniawati, R. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Laporan Hasil Wawacara Siswa Kelas X.9 SMA Negeri 1 Padangan Melalui Publikasi pada Majalah Dinding. Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta Barat: Graf Literature.

Kusnadi. (2018). Metode Pembelajaran Kolaboratif, Penggunaan Tools SPSS dan Vidio Scibe. Jawa Barat: Edu Publisher.

Kusumawati, N., & Maruti, E.S. (2019). Strategi Belajar Mengajar di Sekoah Dasar. Jawa Timur: AE Media Grafika.

Lestari, A. S. (2018). Meningkatkan Keratifivitas dan Kemampuan Menulis Cerita Fabel dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Media Gambar Seri Bagi Siswa. Jurnal Pendidikan “Dwija Utama” Forum Komunikasi Pengembangan Profesi Pendidik Kota Surakarta. Surakarta: Forum Komunikasi Guru Pengawas Surakarta.

Malawi, I., & Kadawrati, A. (2017). Pembelajaran Tematik, Konsep dan Aplikasi. Jawa Timur: Media Grafika

Majid, A. (2015). Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Murfi’ah, U. (2017). Pembelajaran Terpadu: Teori dan Praktik Terbaik di Sekolah. Bandung: Refika Aditama.

Penturi, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmiah Kependidikan. 4(3). 265-272.

Perdani, W.C., Budiana, N., & Indrowaty, S.A. (2019). Etika Profesi Pendidikan Generasi Milenial 4,0. Malang: UB Press

Prasetyo, H. (2019). Menjadi Guru yang Hebat dan Menyenangkan. Bandung: Penerbit Duta.

Prastowo, A. (2017). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu Implementasi Kurikulum 2013 untuk SD/MI. Jakarta: Kencana.

Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.

Racmawati, Y., & Kurniati, E. (2011). Strategi Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kencana.

Rahman, T. (2018). Aplikasi Model-model Pembelajaran dalam Penelitian Tindakan Kelas. Semarang: Pilar Nusantara.

Saifuddin. (2014). Pengelolaan Pembelajaran, Teoretis dan Praktis. Yogyakarta: Deepublish.

Salman, M.S. (2017). Kelas-kelas Angker. Surabaya: Pustaka Mediaguru.

Saptani, E. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Penjas. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. Sumedang Jawa Barat: UPI Sumedang Press.

Saryati. (2014). Upaya Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2 (1).

Sidiq, R., Najuah, Lukitoyo, P.S., & Sherin. (2019). Strategi Belajar Mengajar Sejarah: Menjadi Guru Sukses. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Suryanto, A., & Djatmiko, T. (2018). Evaluasi Pembajaran di SD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Talajan, G. (2012). Menumbuhkan Kreativitas dan Prestasi Guru. Yogyakarta. Laksbang Pressindo.

Uno, H.B. & Nasrudin, M. (2012). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM . Jakarta: Bumi Aksara.

Wekke, I.S. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Madrasah Minoritas Muslim. Yogyakarta: Deepublis.

Wibowo, T. G. (2016). Menjadi Guru Kreatif. Jakarta: Media Maxima.

Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group

Zabidi, A. (2019). Kreativitas Guru dalam Memanfaatkan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran PAI DI SD Sekecamatan Bawen Kabupaten Semarang. Jurnal Inspirasi, 3 (2).

Downloads

Published

2023-04-01

How to Cite

Mukarromah, O. (2023). TEACHER CREATIVITY IN INCREASING LEARNING MOTIVATION. Cakrawala Pedagogik, 7(1), 145–160. https://doi.org/10.51499/cp.v7i1.394