THE IMPACT OF LEARNING ON SPORTIVITY ATTITUDE

Authors

  • Akhmad Sobarna Program Studi Magister Penjas, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Pasundan
  • Rony Mohamad Rizal Program Studi Magister Penjas, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Pasundan
  • Sumbara Hambali Program Studi PJKR,Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Pasundan 5Dosen Fakultas Ekonomi, Universitas Pamulang Indonesia
  • Henry Asmara Program Studi PJKR,Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Pasundan
  • Denok Suharni Dosen Fakultas Ekonomi, Universitas Pamulang Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51499/cp.v6i1.296

Keywords:

Physical Education Learning, Against Attitude, Sportsmanship

Abstract

Physical education learning is one of the places or containers to develop and apply good and positive behaviors that are sportsmanship attitudes. This research aims to find out if there is an influence in physical education learning on students' sportsmanship. This research uses quantitative descriptive methods with ex post facto design and this research instrument in the form of questionnaires/questionnaires of sportsmanship attitude, this research was conducted at SMA PGRI 1 Bandung. The sampling technique in this study used Cluster Random sampling with a population of 5 classes with a total of 150 students and a sample of 30 people. Analysis of research data uses a percentage descriptive data analysis. The results showed that the impact of penjas learning on sportsmanship on students was on most criteria with a percentage result of 86.48%. Thus it can be concluded that the impact of penjas learning on the attitude of sportsmanship is on the criteria of most.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Access, O., & Arifin, S. (2017). Internalisasi Nilai Sportivitas Melalui Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Dasar. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 15(2), 20–29.

Anisa Herdiyana, G. P. W. P. Pp. (2016). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Yang Mengacu Pada Pembiasaan Sikap Fair Play Dan Kepercayaan Pada Peserta Didik. 1 2, 8.

Bangun, S. Y. (2016). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Pada Lembaga Pendidikandi Indonesia. Publikasi Pendidikan, 6(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v6i3.2270

Heni Hendrawati. (2016). Analisis Potensi Tenaga Kerja Lokal di Kawasan Bandara Internasional Jawa Barat (BIJB) di Kecamatan Kertajaya Kabupaten Majalengka. Pemakaian Bahasa Gaul Dalam Komunikasi Di Jejaring Sosial, 53(c), 25–38. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Kesehatan, D. A. N., & Pasir, U. (2019). Kata Kunci: Kemampuan Daya Tahan Jantung, Pernafasan.3, 96–101.

Melfa Br Nababan, Rahma Dewi, I. A. (2018). Analisis Pola Pembinaan Dan Pengembangan Olahraga Rekreasi Di Federasi Olahraga Rekreasi Masyarakat Indonesia Sumatera Utara Tahun 2017. Jurnal Pedagogik Olahraga, 4(1), 38–55.

Nurkholis, M., & Weda, W. (2015). Implementasi Nilai – Nilai Pembentukan Sikap Dalam Pencak Silat Terhadap Perilaku Mahasiswa Prodi Penjaskesrek UNP Kediri. Jurnal SPORTIF?: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 1(1), 100. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v1i1.650

Nurodin, D. (n.d.). Al-Mujaddid | Jurnal Ilmu-ilmu Agama ISSN: 2655-271X. 1(1), 98–110.

Pradipta, G. D. (2015). Sportifitas Dalam Keolahragaan Sebagai Bagian Pembentukan Generasi Muda Dan Nasionalisme oleh Galih Dwi Pradipta. Jurnal Ilmiah CIVIS, V(1), 713–724.

Sobarna, A. (n.d.). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap pendidikan pada umumnya , yang tujuannya adalah untuk mengembangkan segala. 2, 82–93.

Sosial, I., Siswa, A., & Sma, D. I. (2015). Survei Penerapan Nilai-Nilai Positif Olahraga Dalam Interaksi Sosial Antar Siswa Di SMA Negeri Se-Kabupaten Wonosobo Tahun 2014/2015. Active - Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 4(12), 2251–2259. https://doi.org/10.15294/active.v4i12.8799

Sujari &, & Hidayat, T. (2014). Perbedaan Sikap Sportivitas Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Antara Siswi Smkn Dengan Siswa STM. 02, 4.

Downloads

Published

2022-05-14

How to Cite

Sobarna, A., Mohamad Rizal, R. ., Hambali, S., Asmara, H. ., & Suharni, D. . (2022). THE IMPACT OF LEARNING ON SPORTIVITY ATTITUDE. Cakrawala Pedagogik, 6(1), 1–7. https://doi.org/10.51499/cp.v6i1.296